Nie możesz uzyskać dostępu do konta?

Olsztyna nie stać na nowe tramwaje

  • 14/07/2018 09:36

Otwarto oferty na budowę drugiej nitki tramwajowej w Olsztynie. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum Mosty Łódź i Balzola, które chce 393,5 mln złotych. Konsorcjum firm Intercor z Torpolem - ponad 507,5 mln, a Strabag – ponad 540 mln złotych.

Niestety, ceny, jaką oferują wykonawcy, przewyższają możliwości ratusza. Najtańsza oferta wyceniona została na 60 proc. więcej środków niż przygotowano w budżecie. Miasto rozważa trzy scenariusze – wśród nich nie ma jednak dołożenia do najtańszej oferty i rozstrzygnięcia przetargu, gdyż takich pieniędzy Olsztyn nie ma.

Do najtańszej oferty brakuje miastu prawie 150 mln zł. Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, przyznaje, że zaskoczenia nie było. – Spodziewaliśmy się tego, zwłaszcza po obserwacjach rynku i tego co się aktualnie dzieje w przetargach. W niektórych projektach ceny przekraczają budżet dwukrotnie. Na pewno wpływ na to ma bardzo duża liczba projektów, które są finansowane środkami unijnymi – wyjaśnia.

Duża liczba inwestycji nie jest jednak jedynym czynnikiem, narastającego w ostatnim czasie w Polsce problemu. Grzymowicz wskazuje tutaj na drożejące ceny robocizny, a także ceny usług robót budowlanych i materiałów. – Dodatkowo branża budowlana boryka się z brakiem pracowników i firm, które mogłyby prace realizować. Ci, którzy startują, to najczęściej duże firmy, które mają pełen portfel zamówień i które nie muszą walczyć o otrzymanie zlecenia – mówi prezydent. Są oczywiście wyjątki – z Warmii i Mazur wycofała się Skanska, która skupia się teraz tylko na kubaturowych inwestycjach w dużych ośrodkach. Obecnie jest rynek wykonawcy, a nie inwestora.

Już wiadomo, że miasto unieważni postępowanie. – Na pewno nie będziemy rozstrzygać przetargu, bo takich pieniędzy nie mamy, by dołożyć środki – mówi Grzymowicz i zapowiada dalsze analizy. Miasto zamierza ocenić oferty pod względem zaproponowanych przez oferentów cen robocizny, materiałów, pracy i sprzętu. – Sprawdzimy je z naszym kosztorysem inwestorskim, który był robiony w oparciu o ceny rynkowe. Zmienimy także studium wykonalności. Przeanalizujemy, co możemy zmienić w projekcie, żeby dotrzymując wszelkich wskaźników, które muszą w ramach projektu być uwzględnione, obniżyć przyszłe koszty związane z realizacją tej inwestycji – zapowiada prezydent.

Pomysłów jest jednak więcej. Miasto chce wykorzystać pomysł wykorzystywany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, a mianowicie realizację w formule „przeprojektuj i wybuduj”. – Dajemy pewną możliwość efektywnego i racjonalnego wykorzystania potencjału wykonawców. Mają oni ogromne doświadczenie, co mogłoby wpłynąć na obniżenie ceny – mówi prezydent Grzymowicz.

Niewątpliwie pomocny w realizacji projektu może się okazać czas. – Mam nadzieję, że będzie działał na naszą korzyść, a inwestycje, które się niedługo będą kończyć, zwolnią siły i moce wykonawców – mówi Grzymowicz. Jak zaznacza, może to mieć miejsce jeszcze w tym roku oraz w przyszłym. – Wtedy może rynek zacznie wracać do normalności. To pozwoliłoby nam uzyskać lepsze ceny – podkreśla.

źródło: Przemysław Farsewicz, Transport publiczny

Oceń
Autor: Express.olsztyn.pl

KOMENTARZE

DODAJ KOMENTARZ

Pozostałe wiadomości

Gej „politpoprawny”

Z tą tolerancją to różnie bywa. „Tolerancja jest dobra tylko dla LGBT+Q”, bo parafrazując zawołanie „Wielkiej Rewolucji... Zobacz więcej »
  • 23/03/2019 11:48
  • 0
  • warmiak

„Sie” pospieszyli

Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski podpisał, jak zwał tak zwał, „Deklarację LGBT+[Q]”. Co tam program przedwyborczy... Zobacz więcej »
  • 16/03/2019 10:30
  • 0
  • warmiak
  • .

"Piątka Kaczyńskiego" a hipokryzja Broniarza

Wszystko za sprawą, bądź co bądź, niefortunnego wyrażenia się ministra Szczerskiego o nauczycielach i celibacie. Wśród... Zobacz więcej »
  • 08/03/2019 08:57
  • 2
  • warmiak

Ogień Pamięci w miejscu kaźni Żołnierzy Wyklętych

Przedstawiciele władz państwowych, w tym Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro, Minister Obrony Narodowej... Zobacz więcej »
  • 02/03/2019 13:58
  • 0
  • Aleksander Żywczyk
  • .

„Firli-mirli”, czyli Schetynowy ból głowy

Ten rejwach spotęgował dodatkowo (należało się tego spodziewać) PSL. Prezes Kosiniak-Kamysz próbuje przekonać, że w tej... Zobacz więcej »
  • 02/03/2019 11:52
  • 1
  • warmiak

Polecane firmy

Reklama konta firmowego