Nie możesz uzyskać dostępu do konta?

A po nas choćby potop...

  • 12/02/2018 08:54
  • 0

Na razie po dacie 10 lutego 2018 r., czyli  przed przedostatnią planowaną miesięcznicą smoleńską nie zauważyłem w Olsztynie - przed i po tej dacie - jakiejś głębszej refleksji, pochylenia się nad tematem najtragiczniejszym odnośnie niewyjaśnionej śmierci 96 najważniejszych osób w państwie, nie dostrzegłem przechodząc obok licznych bibliotek w mieście choćby okolicznościowej witryny dotyczącej tej tragedii, nie słyszałem też o jakimś szerszym odzewie - pogadankach czy to na lekcjach historii czy języka polskiego. Temat katastrofy smoleńskiej jest nadal w Olsztynie zakopany metr pod ziemią i jakiś ...wstydliwy. Do tego niestety przyczyniły się również  niektóre lokalne media. Nie o tym jednak chcę dziś pisać.
 

Ważkim problemem przed nadchodzącymi wyborami samorządowymi w regionie jest próba znalezienia kompromisu, pozytywnego kompromisu w sprawie realizacji budżetu Olsztyna na 2018 rok.

Jest on niezmiernie ważny, ale nie powinien być zawierany za wszelką cenę i nie kosztem dalszego zadłużania miasta.

Jak wynika z danych Ratusza - dochody miasta mają wynieść 1 mld 254 mln złotych, a planowane wydatki plasują się na poziomie 1 mld 347 mln złotych. Jak łatwo obliczć, zadłużenie Olsztyna oscyluje w granicach 93 mln złotych . Przeanalizujmy więc, na co miasto wyda te pieniądze. Nietrudno zgadnąć  - na kontynuację rozbudowy transportu publicznego i koszty związane z reformą oświatową, polegającą m.in. na wygaszaniu gimnazjów. Tak więc przeznaczy się na to kwotę 15 mln złotych. 26 proc. wydatków ogólnych przeznaczonych będzie na rozwój transportu, czyli budowę kolejnej linii tramwajowej, zakup taboru autobusowego i rozszerzenie systemu ITS. Kolejne 35 mln złotych pochłonie budowa Regionalnego Centrum Bezpieczeństwa, obejmującego miasto i powiat Olsztyn.

Miasto zamierza też sfinalizować za 2 mln złotych budowę nowego boiska przy Szkole Podstawowej nr 15 w Olsztynie przy ul. Kętrzyńskiego.

Istotną kwestią jest szczegółowe uzasadnienie sensu rozbudowy linii tramwajowej, skoro obecne linie nie są bezkolizyjne, a awarie zdarzają się nawet przy minus 5 stopniach Celcjusza. Radni wszelkich opcji powinni szczególnie zwrócić uwagę, czy zakup planowanych marek autobusów będzie korzystny finansowo i czy spełnią one wymagania techniczne w trudnym topograficznie Olsztynie.

Wielu mieszkańców Olsztyna mówi o "uciążliwych wykopkach", czyli niekończącym się chaosie komunikacyjnym. Sądzę, iż okres Sasów minął bezpowrotnie w 1734 roku, możemy zatem oczekiwać, że mnóstwo zagranicznych marketów nie zniszczy do końca lokalnego handlu.

Sytuacja wydaje się chwilami patowa, ale serio - na "arenie" mamy w regionie dwa silne ugrupowania i to one odegrają decydującą rolę. Kartka wyborcza wykluczy wkrótce brak perspektywicznego, strategicznego myślenia, nadmierne popieranie obcego kapitału, nadmierne zadłużanie miasta, lekceważenie słabszych grup w regionie. Nie mówiąc już o zwykłym kumoterstwie, kolesiostwie czy nepotyzmie w mniejszych miastach na Warmii i Mazurach.

Panie i Panowie kandydaci do przyszłych władz w regionie - trzeba trochę się postarać!

Oceń
Autor: S. Antoni Poniatycki

KOMENTARZE

DODAJ KOMENTARZ

Pozostałe wiadomości

    Hiszpański portal nie chce przeprosić za polskie obozy

    Niestety, redakcja Playgroundmag.net nie kwapi się do zmiany słów o „polskich obozach koncentracyjnych”, przechodząc w swym... Zobacz więcej »
    • 27/05/2018 10:40
    • 0
    • Express.olsztyn.pl

      Na ratunek lasom

      Akcja opryskiwania lasu z samolotów obejmie osiem nadleśnictw nadzorowanych przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Olsztynie... Zobacz więcej »
      • 27/05/2018 09:58
      • 0
      • Express.olsztyn.pl

      Zakręt śmierci w Trękusku

      Tym razem na drodze nr 53 zderzyły się trzy samochody osobowe. Na szczęście obyło się bez ofiar śmiertelnych.  Przypomnijmy... Zobacz więcej »
      • 27/05/2018 09:30
      • 0
      • Express.olsztyn.pl

      Polecane firmy

      Reklama konta firmowego